عمده دلایل نارضایتی زلزله زدگان خوی

به گزارش “آذربان” ، زمین لرزه مهیب ۵/۶ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ساعت ۰۳:۵۱ بامداد ۱۳ مهرماه ۱۴۰۱ به شدت بخش عمده ای از شهرستان خوی را لرزاند و موجب وارد آمدن خسارات بسیاری بر اماکن مختلف (مسکونی، تجاری، دامی و…) شد.

قبل از پرداختن به تحلیل جزئیات “عمده دلایل نارضایتی زلزله زدگان خوی”، اشاره به نکاتی در این باب حائز اهمیت است.
۱– ارائه اطلاعات غیر دقیق و فله ای در خصوص کم و کیف امدادرسانی از سوی مسئولین
۲– بازتاب اطلاعات ناقص توسط برخی از خبرگزاری‌ها و بویژه رسانه ملی و خبرگزاری صدا و سیما
۳– تبعیض در بازدید مقامات از مناطق زلزله زده و حتی تبعیض در ارائه خدمات امدادی بین زلزله زدگان
۴– عدم اقناع مردم در تشریح وضعیت امکانات موجود دولتی و گستردگی مناطق زلزله زده
۵– ارائه وعده های مختلف به زلزله زدگان و عدم تحقق آن‌ها
۶– عدم برخورد شایسته برخی از مسئولین و بویژه مهندسین ارزیاب خسارت با مردم

به زعم نگارنده، موارد فوق الذکر عمده ترین دلایل وجود نارضایتی مردم در مناطق زلزله زده شهرستان خوی بود.

همانگونه که پروردگار در قرآن کریم و همچنین انبیأ و معصومین علیهم السلام، انسان را به رعایت عدالت و انصاف توصیه می‌کنند، لذا هفته نامه “آذربان” و آژانس خبری تحلیلی “خبر خوی” از آغاز فعالیت حرفه ای خود سعی نموده تا این اصل مهم را درحد توان رعایت نماید، حتی اگر منتج به ضرر آن باشد.

از انصاف نگذریم؛ از همان لحظات آغازین وقوع زلزله ۵/۶ ریشتری در خوی، مسئولین شهرستانی از فرماندار خوی تا سایر دستگاه ها و نیروهای امدادی، انتظامی، امنیتی و بهداشتی پای کار بودند.
استراتژی اسکان موقت و نصب چادر توسط اکیپ‌های جمعیت هلال احمر و نیروهای مردمی که عمدتاً از کوهنوردان آموزش دیده “امداد و نجات” بودند، و همچنین توزیع جیره غذایی و اقلام گرمایشی بین زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت سلامت جسمی، روحی و روانی آسیب دیدگان، جزو اولویت‌های مدیریت بحران در بخش امداد و نجات بود.

طبق آمارهای رسمی منتشره از مسئولین در مصاحبه با خبرگزاری ها، این زمین لرزه حدود ۱۱۳۰ نفر مصدوم برجای گذاشت و قریب به ۱۵۰۰ واحد مسکونی آسیب جدی دید که از این تعداد حدود ۵۰۰ واحد نیاز به تخریب کامل و بازسازی اساسی داشته است.
باوجود تلاش‌های مجدانه و شبانه روزی صورت گرفته در راستای امداد رسانی و کمک به آواربرداری و سایر امورات خدمات امدادی، متاسفانه بنا به دلیل ششگانه صدرالذکر تعداد قابل توجهی از همشهریان زلزله زده به وضعیت و روند کمک‌های صورت گرفته به شدت معترض بودند! ازجمله اینکه؛
۱– مسئولین و متولیان حاضر در مناطق زلزله زده در بحث ارائه آمار و ارقام خدمات امدادرسانی بصورت فله ای عمل نمودند! به عنوان مثال طی ۲ روز ابتدایی وقوع زلزله؛ تحویل بیش از ۲۰۰۰ دستگاه چادر، بیش از ۳۰۰۰ تخته پتو و بیش از ۶۹۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته از سوی هلال احمر به شدت در فضای رسانه ای و خبرگزاری صدا و سیما بصورت گسترده منتشر شد. این درحالی است که گروه رسانه ای “آذربان” و”خبر خوی” در چهارمین روز از وقوع زلزله و بعبارتی ۲ روز بعد از انتشار آمارهای ذکر شده، به دعوت تعدادی از اهالی محترم مساکن مهر شهرستان خوی در آن منطقه حضور یافتیم و متاسفانه بنا به اظهار اهالی، بیش از ۳۰۰۰ نفر در مساکن مهر به علت وقوع زلزله و ورود خسارات جدی به محل اقامتشان، منازل را ترک کرده و آواره کوچه و پارک و… شده اند!!
مصاحبه کنندگان گفتند؛ علیرغم انبوه جمعیت در مساکن مهر، فقط ۴۵ دستگاه چادر از سوی ارگان‌های امدادی در آن محدوده نصب شده است و در هر چادر بعضا بیش از ۳ خانواده حضور دارند!! به اذعان اهالی مساکن مهر، در چهارمین روز از وقوع زلزله ۵/۶ ریشتری شهرستان خوی، هیچگونه بسته غذایی ۷۲ ساعته و پتو به اهالی آنجا تحویل نشده بود و تعداد کثیری از اهالی بی پناه رها شده بودند!
لذا از این وضعیت و مقایسه ی اخبار منتشره در صدا و سیما با وضعیت موجود به شدت معترض بودند!
اعتراضات بسیار متعدد دیگری نیز وجود داشت که جهت پیشگیری از اطاله سخن، صرفنظر می‌گردد.
۲– پیرو بند (۱) – خبرگزاری های رسمی و بویژه خبرگزاری صدا و سیما متاسفانه همین اخبار ناقص و فله ای را منتشر می‌کردند و عمده ترین تنش و نارضایتی از آنجا شروع می‌شد! البته انتظار می‌رفت خبرنگاران رسانه ها در بحث بازخورد اخبار و محتوای رسانه ای تحلیل لازم را داشته باشند تا با درنظر گرفتن اصل “اقناع مخاطب” نسبت به تهیه اخبار و انتشار آن اقدام می‌کردند تا حتی الامکان از بروز نارضایتی ها پیشگیری بعمل آید.
۳– متاسفانه همگان شاهد آن بودند که بسیاری از مقامات حاضر در شهرستان خوی، عموما در مناطق تکراری (روستاهای مرتضی قلی کندی – خنجرخان – شهر دیزج دیز) حاضر می‌شدند و سایر مناطق زلزله زده از حضور و بازدید مسئولین کشوری بی بهره بود. این روند بازدیدها نیز متاسفانه در دیدگاه مردم عادی (عوام الناس) به تبعیض بین مردم مطرح بود. حال آنکه شاید حضور فرضاً وزیر کشور در فلان روستا، حکماً موجب سیل ارائه خدمات به آن روستا نمی‌شد. در برخی از روستاها نیز شاهد آن بودیم؛ خانواده ای که منزلش آسیب دیده  و امکان سکونت وجود نشدات، فاقد چادر بود، اما خانواده ای دیگر با خسارات مشابه، دارای ۲ دستگاه چادر بود! و این نوع عملکرد ها موجب ایجاد نارضایتی بین اهالی مناطق زلزله زده می شد!
۴– الحق و الانصاف مردم عزیز ما بسیار انسانهای نجیب، فهیم و کم توقعی هستند. از این منظر که؛ ما به عنوان رسانه در زمان روبرو شدن با اعتراضات مردمی نسبت به بسیاری از موارد امدادی و خدماتی، با صحبت و ارائه توضیحاتی درباب گستردگی مناطق زلزله زده و دعوت به آرامش و تلاش مسئولین جهت پیگیری مسائل و مشکلات موجود در مناطق زلزله زده، انصافا شاهد کاهش اعتراضات بودیم و می‌توان گفت؛ ضمن نیازهای اسکان موقت، پتو و وسایل گرمایشی، شنیدن حرفهای زلزله زدگان نیز از نیازهای جدی آنان بود که در انتشار اخبار همواره به آن تاکید داشته ایم.

۵– متاسفانه بعضاً، برخی از مسئولین شهرستانی وعده هایی به اهالی مناطق مختلف زلزله زده ارائه می‌کردند که به دلیل عدم تحقق وعده ها، بخشی از اعتراضات نیز به این مقوله برمیگشت.

۶– مسئول در هر رده ی اداری (کارمند جزء تا رئیس و مدیرکل و وزیر) قطعا باید دارای سعه صدر و حوصله‌ی مضاعف تری نسبت به مردم عادی و بویژه مردم آسیب دیده از زلزله باشند، متاسفانه در بسیاری از موارد نیز دلیل نارضایتی ها از ماموران ارزیاب میزان خسارت در مناطق زلزله زده بود. به نحوی که بنا به اظهار مصاحبه کنندگان در مناطق مختلف زلزله زده، بازرس ارزیاب میزان خسارت وارده را بسیار ناچیز بیان نموده درحالی که خسارات جدی و فاقد امکان سکونت بودند. لذا در این خصوص؛ بسیار شایسته بود ماموران محترم، آسیب دیدگان را بنحو مقتضی اقناع و توجیه می‌کردند و صرفاً به اشارات مختصر در خصوص میزان خسارت ها بسنده نمی‌کردند.

لذا؛ به نظر می رسد با اندکی حوصله، سعه صدر و انتخاب روش‌های مناسب‌تر در عملکردها، می‌توان از بروز بسیاری از اعتراضات و مشکلات بعدی جلوگیری بعمل آورد.

 

انتهای متن /

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *